woensdag 6 april 2011

FACEBOOK


Gerrit Komrij, de Nederlandse schrijver, polemist en woonachtig in Portugal, sprak zich in de Standaard van 3 april uit tegen Facebook. Onze eerste reactie was: nu ja, meneer Komrij is nu ook niet meer van de jongste. Hij was al behoorlijk oud toen Facebook ontstond. Bovendien is 60 percent van de Facebook gebruikers jonger dan 35. Meneer Komrij zit daar ver boven.
Niet dat hij computeranalfabeet is. In 2008 begon hij vanuit het verre Portugal een weblog. Hij liet niet lang geleden nog een roddeltje lekken over een pornofilmpje waarin de Vlaamse dichter Dirk van Bastelaere optrad. Zijn surfgedrag roept hierbij een paar vraagjes op.

Desalniettemin doet hij enige opmerkelijke uitspraken over Facebook uit de doeken:

Facebook is een soort olievlek op de computer die iedereen met iedereen probeert te verbinden en vervolgens gevangen houden.

De gevangenis is een café zonder sluitingstijd waarin iedere zatlap en heilsagent mag meeouwehoeren.

Hoe nieuwsgieriger je bent hoe meer tijd Facebook je kost. Hoe ijdeler je bent hoe meer tijd Facebook je kost. Hoe lamzakkeriger je je voelt hoe meer tijd enz.

Sommige hardnekkige Facebookers schrikken als ze op straat een vriend tegenkomen, die in het bezit blijkt te zijn van armen en benen. Of dat ze ook echt worden opgebeld. En dat er geen opgestoken duimpje in de nabijheid is als ze iets leuks vinden.

Facebook vreet je op. Verslaving, rage… Gigantisch tijdverlies.

Dat zijn kernachtige woorden, en ik kan er mij in vinden. Ik heb namelijk ook een Facebook-account. Dat moet nu eenmaal als je met je tijd mee wilt, maar je vind er enkel verwijzingen naar de artikelen van deze blog. Meer niet, en daarom krijg ik ook geen respons. Dat is de wraak van Facebook.

Soms zijn de berichtjes zinnig. Zoals het geval met de studente die met haar gebroken heup moederziel alleen thuis was en via Facebook een noodroep lanceerde. Het was 1 april en dus moest ze uren wachten voor iemand door had dat het niet om een grap ging. Het opmerkelijke in heel de situatie is dat ze zich voorsleepte naar haar laptop (die gelukkig op de grond ruste) om er haar noodroep te lanceren.
Maar haar gedrag was niet zo zinnig. Voordat het internet en de gsm bestond, lagen de mensen te roepen, te gillen, te schreeuwen tot er uiteindelijk iemand in de gaten kreeg dat er iets niets pluis was. Nu sleept men zich voort, met het risico op onherstelbare fysische schade, naar zijn computer om Facebook te gebruiken. Of zendt men tekstberichtjes via de gsm. Zo’n door de media verkocht verhaal verhoogt natuurlijk ook de populariteit van Facebook.

Facebook slorpt de verbale communicatie op.

En hoe zit het met de profielen zelf? Wij van Hartevreter deden een test. We zetten een gefungeerd maar nogal aangebrand bericht op een nieuw (en tijdelijk) facebookprofiel waarbij we geen vrienden uitnodigden. (lees de bijdrage: INTEGRATIE).
Wie een account bij Facebook opent, wordt meteen gepusht om vrienden te maken, want zonder vrienden sta je nergens op Facebook. Wij nodigden niemand uit en na een week stierf het project een eerloze dood. Het is meteen duidelijk dat de populariteit van Facebook berust op het opdringen van uitwisseling van informatie. Zonder dit heeft het geen zin noch reden om te blijven bestaan. Dit was trouwens ook Zuckerbergs eerste opzet. Hij wilde dat echte mensen op FB zaten, met hun echte identiteit en een foto erbij. Kan het zijn dat Hartevreter bewust uit het circuit werd gehouden?

De verplichte opbouw van een vriendenkring en het gemak waarbij men onderling gegevens kan uitwisselen vormt niet alleen de populariteit van Facebook maar ook diens zwakke pees. Van zodra je je account opent, word je overdonderd door de enorme vloed van vriendenberichtjes, foto’s en andere multimediale toestanden. Het duurt maar een paar seconden voor je eigen bericht verzopen is in de stroom van je vriendenreacties. Facebook is geen goed mediasysteem; het is afgesteld op de vorming van vriendenkringen en daar houdt het mee op. De indianenverhalen, zoals dat van de studente, zijn wat ze zijn. Op een totaal van meer dan 600 miljoen gebruikers krijg je dit soort verhalen. Maar ze vormen maar een kleine druppel op een gloeiende plaats. Het zijn witte raven.

Facebook is gegroeid vanuit een combinatie van typische Amerikaanse kwaliteiten: geld, arrogantie, winstbejag. We leggen dat even uit.

Geld: FB werd ontwikkeld door Harvard-studenten. Om in Harvard te studeren moeten je ouders jaarlijks 40.000 dollars afdokken, ofwel moet je zo begaafd zijn dat je een studiebeurs krijgt, maar dat lukt maar voor 9% van de studenten. 91 percent van de studenten komen uit de rijkere bevolkingslagen. We zetten de oprichters van FB even op een rijtje.

Mark Zuckerberg vertoont veel gelijkenis met William Henry Gates III, die naast vermogende ouders ook alle middelen kreeg om zijn Amerikaanse droom te realiseren. Net als Bill Gates werd Zuckerberg een dropout van de universiteit, nadat hij zijn eerste miljoen had vergaard. Hij is van joodse afkomst (hoewel hij zich als atheist profileert). Hij studeerde aan de Phillips Exeter Academy in Andover, Massachusetts, de exclusieve high school die de voornaamste leverancier voor Harvard en Yale is. Een briljante geest, die prijzen won in wetenschap en klassieke studies. Hij kan lezen en schrijven in Frans, Hebreeuws, Latijn en klassiek Grieks. Hij zat ook in de schermclub. Net als Gates was hij al heel vroeg met informatica bezig, waardoor hij op Harvard zijn keus op computerwetenschappen liet vallen. Hij is kind ten huize op het Witte Huis en CEO van Facebook.
Eduardo Saverin werd geboren in São Paulo, Brazilië, in een welvarende Braziliaanjoodse familie. Zijn vader is een industrieel. Midden jaren negentig week de familie uit naar Miami. Saverin ging naar Harvard waar hij voorzitter van de Harvard Investment Association werd. Nog in zijn eerste schooljaar verdiende hij $ 300.000 met oliebeleggingen. Hij studeerde magna cum laude af als bachelor in economie. Hij hield zich met de zakelijke kant van FB bezig. Tegenwoordig leeft hij in Singapore.
Dustin Moskovitz is eveneens van joodse afkomst. Hij promoveerde in economie aan Harvard. Bij FB hield hij zich bezig met strategie en ontwikkeling. In 2008 verliet hij FB om een eigen bedrijf op te richten. Moskovitz die de voorkeur geeft aan weinig publiciteit en een low profile aanhoudt, stortte vorig jaar 70.000 dollar in de campagnekas van een pro cannabis legaliseringorganisatie tijdens het referendum in Californië over die kwestie.
Chris Hughes, een beetje het buitenbeentje in het joodse clubje. Hij groeide op als enig kind in een middenklasgezin (zijn vader zat in de papierhandel en moeder gaf les in een openbare school). He gradueerde aan de Phillips Academy, net als Mark Zuckerberg. In 2006 gradueerde hij magna cum laude op Harvard als Bachelor of Arts in geschiedenis en literatuur. Hij fungeert als de spreekbuis van FB. Hij was ook teamleider tijdens Barack Obama’s verkiezingscampagne waarvoor hij FB inzette. Hij komt ervoor uit dat hij homofiel is.

Arrogantie: als je studeert aan een prestigieuze middelbare school en daarna aan een Ivy league universiteit ontwikkel je een mentaliteit waarbij je overtuigd bent dat alles mag. De wereld ligt aan je voeten en je hoeft je niet aan de regels te houden. The sky is the limit. Zuckerberg had in 2003 een eenvoudig en toch geniaal idee. Harvard had geen algemene databank met profielen van de studenten, hoe ongelooflijk dat ook mag klinken. Ze hadden wel gedigitaliseerde beknopte ID’s met pasfoto’s van de internen. Die bestanden werden face books genoemd. Dus schreef Zuckerberg een programma dat de ID’s met de foto’s in een vergelijkende databank zette. Hij kraakte de schoolcomputer. Hierdoor kreeg hij namelijk meteen alle data die hij nodig had om de zaak van meet af tot een succes te maken. In het andere geval zou hij ieders toestemming hebben moeten vragen, wat voor een computernerd als hij op veel tegenstand zou stuiten. Er werden geen verdere represailles tegen hem ondernemen toen het duidelijk werd hoeveel succes zijn project had. Na de rest van de Ivy league te hebben overtuigd, ging Facebook de wereld in. Zuckerberg had gegokt en gewonnen. Zijn arrogantie is nu lef geworden. En lef getuigt van moed. Een gezonde morele instelling.

Winstbejag: mond-aan-mondreclame zorgde ervoor dat studenten van de andere universiteiten zich op zijn site aansloten. Dit trok de aandacht van mensen die daar poen in zagen. Het begon met Sean Parker, de oprichter van Napster, de eerste gratuit ruildienst voor muziek (na een rechtszaak wegens ontduiking van auteursrechten opgeheven). Parker was er als de kippen bij om zijn zakentalent aan te bieden. Zijn onorthodoxe inbreng bracht interne conflicten met zich mee, maar toen het aantal gebruikers het miljoen haalden, was het hek van de dam. De Amerikaanse ondernemingszin vond een nieuw prooi. Ondernemingszin klinkt beter dan winstbejag. De dollars begonnen binnen te stromen. In 2006 was Yahoo bereid om FB over te nemen voor een miljard dollar. Zuckerberg sloeg het aanbod af. FB was zijn geesteskind en hij was opgegroeid in een milieu dat geld naar waarde kon schatten. Hij besefte dat er meer te rapen viel. Zijn enige zorg was hoe het geld uit FB te halen. Begin november 2007 introduceerde Facebook een nieuw onderdeel genaamd Beacon. Het is een advertentieprogramma waarmee advertenties worden getoond op basis van voorkeuren en gedrag van gebruikers en vrienden. De nieuwe toepassing zorgde ervoor dat het aankoopgedrag van de gebruikers bij tientallen andere onlinewinkels aan hun vrienden werd getoond. Dit gebeurde zonder duidelijke aankondiging of toestemming. Na een paar weken ontstond er commotie bij de gebruikers van Facebook wegens het schenden van de privacy van de gebruikers. De FB-gemeenschap stond op zijn achterste benen en startte een online protestactie. Na een korte week van protesten van gebruikers en een petitie van ruim 50.000 gebruikers deed Facebook de nodige aanpassingen.
In 2007 maakten Google en Microsoft bekend te azen op een belang in het bedrijf. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang heeft genomen van 1,6 procent in Facebook. De waarde van Facebook zelf werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar. In 2008 werd het kapitaal verhoogd met 27,5 miljoen dollar. De geldschieter, Howard Cox, levert ook fondsen aan de CIA. Datzelfde jaar vestigde de vennootschap haar hoofdkwartier in het belastingvriendelijke Ierland. In 2010 werd de waarde van FB geschat op 41 miljard dollar, waardoor het het derde Amerikaanse webbedrijf werd na Google en Amazon en voor eBay. In 2013 zal FB mogelijks naar de beurs gaan.
Facebook en reclame

Microsoft heeft het exclusiviteitrecht om bannerreclame op Facebook te zetten. Het betaalt daar goed voor, maar de inkomsten zijn toch niet navenant als je met het aantal gebruikers rekening houdt. Google vaart daar beter bij, dankzij zijn agressieve tagssysteem en de vage belofte op veel inkomsten uit de reclame voor de deelnemers.

Ironisch genoeg blijkt FB zich minder te lenen tot het doorklikken naar commerciële tags, wat nog eens het bewijs is dat de gebruikers gefixeerd zijn op FB en niets daarbuiten. Ze willen gewoon hun comfort zone niet verlaten.

Deze obsessieve mentaliteit heeft ook een impact, niet alleen op de andere sociale netwerken, maar ook op andere mediasites, die stilaan leeglopen. Ook serieuze sites, zoals onderzoeksjournalistiek, lijden daaronder. Als deze blog ook op FB zou zitten zou de impact groter zijn. Maar FB leent zich niet tot uitgebreide, diepgaande journalistiek. Een koppeling naar een andere site volstaat niet, omdat de meeste FB-fans het vertikken op zaken te klikken die ze buiten hun privédomein voeren.

Dat FB de internetgemeenschap zo gemakkelijk inpikt heeft natuurlijk een reden. Als we de raad van bestuur bekijken, vinden we die meteen. Het zijn allemaal knappe koppen. Geen Europees gedoe waarbij politici en ambtenaars hun zegje moeten hebben en die de creativiteit verlammen. Een greep uit de rijke samenstelling:

CEO: Mark Zuckerberg. Als je een miljard dollar afslaat, wil je natuurlijk ook je troon niet afstaan. Het ziet er naar uit dat Mark nog heel lang de touwtjes in handen zal hebben, als hij er tenminste in slaagt de knappe koppen bij elkaar en de koers te houden. 
Voorzitter: Donald E. Graham. Begon als journalist bij de Washington Post waar hij het tot CEO bracht. Hij werkte ook voor Newsweek.
Chris Cox: VP, belast met de organisatie van FB’s productstrategie. Van opleiding software ingenieur.
Sheryl Sandberg: hoofd zakelijke operaties. Heeft gewerkt bij o.m. McKinsey, de Wereldbank, Google, het ministerie van financiën onder Bill Clinton. Opgeleid aan de Harvard Business School.
Marc Andreessen: Silicon Valley veteraan. Ontwierp de bekendste internetbrowser in zijn tijd (Mosaic), richtte Netscape en het betalende sociale netwerk Ning op en zit ook in de bestuursraad van eBay.
Matt Kohler: VP productbeleid. Was een van FB’s eerste werknemers. Eveneens VP bij LinkedId en consultant bij McKinsey. Werkte mee aan de uitbouw van de Chinese internetinfrastructuur. Afgestudeerd aan Yale.
Chamath Palihapitiya: VP van marketing. Werkte voorheen bij AOL en ICQ.
Gideon Yu: hoofd financiën. Had dezelfde functie bij YouTube waar hij bemiddelde bij de verkoop aan Google. Bij Yahoo kocht hij o.a. Flikr en del.icio.us op. Handelsdiploma van Harvard en bachelor industriële technologie van Stanford.
Jonathan Heiliger:  VP van technische operaties. Hij was voorheen consultant bij o.a. YouTube en Wal-Mart.
David Sze: voorheen VP bij Excite en Electronic Arts. Afgestudeerd aan Yale en Stanford.
Peter Thiel: medestichter en CEO van PayPal.
Enzoverder….

Om maar te zeggen welk kaliber er bij FB werkt. FB is duidelijk een major corporate firm geworden. De avontuurlijke pioniersdagen en -nachten in Zuckerbergs slaapkamertje zijn nostalgie geworden. We mogen verwachten dat de managers en de boekhouders in de toekomst een paleisrevolutie zullen voeren en het coole imago van FB zullen aanpassen aan de harde wetten van de vrije markteconomie.

De oprichters zijn er in elk geval niet armer op geworden. Mark Zuckerberg stond in 2010 op 26-jarige leeftijd op nummer 35 van de Forbeslijst van de rijkste mensen ter wereld, met een vermogen van 6,9 miljard dollar. Dankzij een injectie van Goldman Sachs kwam daar voor hem persoonlijk zomaar eventjes vijftig miljoen bij. Volgende op de lijst is medeoprichter Dustin Moskovitz, goed voor 2,7 miljard. Dan is er nog Sean Parker (1,6 miljard), Peter Thiel (1,5 miljard), de Russische investeerder Yuri Milner ( 1 miljard) en ten slotte Eduardo Saverin, die in de film ‘The Social Network’ een slepende rechtszaak voert met Zuckerberg, en die er nogal als slachtoffer uit komt. Ach, die heeft met 1,6 miljard ook een leuk kapitaaltje bijeengeraapt.

De andere sociale netwerken

We zouden nog vergeten dat Facebook stamt uit een lange rij van sociale netwerken. Even snel een historisch overzicht.

In 1971 werd voor het eerst een boodschap uitgewisseld tussen twee computers in dezelfde ruimte.
In 1978 ontstonden de BBS (bulletin boards) over het telefoonnet. We gebruiken die nu als forums.
In 1994, met de uitvinding van hypertext, waardoor websites ontworpen konden worden, ontstond het eerste volwaardige netwerk voor iedereen, Geocities.
In 1997 werd instant messenging in gang gezet door AOL. Later zou de fakkel door Microsofts Hotmail worden overgenomen.
De beurzen zagen brood in de nieuwe media en investeerden flink in de ontwikkeling van democratisch internet. In 2000 barstte de eerste internetbubbel en de webontwerpers gingen terug naar het tekenbord om te beraadslagen hoe het verder moest.
In 2002 werd het eerste echte sociale netwerk gelanceerd door Friendster, een jaar later gevolgd door Microsofts MySpace.
In 2004 volgde Facebook en twee jaar later Twitter.
In 2008 krijgt Facebook injecties van risicokapitalisten en neemt de rol van het dan leidende MySpace over. FB wordt praktisch alleenheerser.
Het nieuw tijdperk, dat van de sociale contacten via het internet, is een feit.

De teleurgang van MySpace kunnen we op het conto van Microsoft schrijven. Het netwerk was niet bepaald bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Tijdens de regering van Bill Gates lag het accent op de technologische eerder dan op de intuïtieve aanpak. Wie met MySpace wilde werken kon best eerst wat lessen nemen. Op Facebook ben je in een wip bezig met schrijven en foto’s uploaden. En krijg je meteen een lading potentiële vrienden over je heen. Met de klassieke netwerken moest je zelf voor je bekendheid zorgen. MySpace is nochtans veel beter als het om persoonlijk ontwerpen gaat. Je kunt er volwaardige websites mee maken, en het bezit veel meer opties en toepassingsmogelijkheden dan Facebook. MySpace laat de gebruikers toe hun profielen te verfraaien met HTML and Cascading Style Sheets (CSS), terwijl Facebook enkel met gewone tekst werkt. Maar precies door het feit dat er met MySpace meer gedaan kan worden, heb je wat computerkennis nodig. Facebook is perfect voor de computeranalfabeten. De grote massa, die anders met computers en netwerken geen voeling heeft. Het is het pop-internet bij uitstek.
Facebook schudt daarvoor enkele troeven uit de mouwen: het was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen (web)applicatie. Op Hartevreter kun je naast elke bijdrage een koppeling naar FB vinden, waardoor het artikel meteen naar je eigen FB-stek gestuurd wordt. Daarnaast kun je online API multiplayers games spelen, zoals Scrabble, Schaken, Poker, Frontierville, FarmVille en Pet Society. De meeste van deze applicaties worden uitgegeven door Zynga en Playfish. Enige standaardisatie in dergelijke API's wordt gebracht door het OpenSocial-initiatief van Google. Onder meer Googles eigen Orkut zal haar API's via die manier toegankelijk maken, maar ook concurrenten als Friendster, hi5, Netlog en MySpace zullen dat gaan doen.
FB heeft ook Pokes, waarbij gebruikers een virtuele por naar vrienden kan sturen met het verzoek om hun berichten te lezen. Status, waarbij de gebruikers kunnen meedelen waar ze zijn en wat ze doen. Een van FB’s populairste apps is  Photos. FB staat de gebruiker toe om een ongelimiteerd aantal foto’s te posten. Ook kan er op elke foto een tag worden gezet, bv de naam van de gefotografeerde. Als je erop klikt wordt automatisch een berichtje naar de gefotografeerde gestuurd.

Het hoeft niet veel uitleg hoe gevaarlijk het kan zijn als je met Photos naaktfoto’s publiceert. Veel meisjes beseffen niet dat foto’s voor altijd op het internet blijven circuleren. Ook als je zelf denkt dat je jouw foto hebt gewist, dan kan iemand anders deze al gekopieerd hebben en hem ergens plaatsen met jouw naam erbij.

Laatst hoorde ik van een kennis dat haar ex-vriend haar computer had gehackt en allerlei vervelende dingen namens haar op internet had gezet. Ze was er erg bang en boos over, maar ze was blij dat ze ook normale foto’s op internet had staan, zodat ze daar in ieder geval geen problemen mee kreeg met haar klanten. Zodra je de controle over je foto’s verliest, dan kan dat schadelijk zijn voor je imago, want toekomstige werkgevers of opdrachtgevers gaan googlen en kunnen jouw naaktfoto vinden. Dit komt niet erg slim over wanneer je bijvoorbeeld naar een managementfunctie solliciteert. En hoe denk je dat je familie en je klasgenoten zullen reageren op dit soort foto’s? Ik adviseer iedereen daarom om alleen maar nette foto’s op al hun sociale mediaprofielen te zetten. Hou bij het plaatsen van foto’s altijd je baas, je leraar, je klasgenoten, je vader en de rest van de familie in je achterhoofd. Als iedereen deze foto zou goedkeuren, dan is deze social mediaproof. (wordpress.com)

Martha en Ronald Wimmer, de ouders van de Amerikaanse Caroline Wimmer walgen van Facebook. Op Facebook was een geruime tijd de foto te zien van hun 26-jarige ontzielde dochter. Zij werd – door de inmiddels hiervoor tot levenslang veroordeelde moordenaar Calvin Lawson – op 28 maart 2009 gewurgd met een elektriciteitssnoer. Een van de eerste mensen die bij de vondst van Caroline ter plaatse was, ene Mark Musarella, maakte met zijn GSM een foto van haar lijk en zette deze op zijn Facebook

Facebook telt inmiddels ook al 250 miljoen mobiele gebruikers. Dit zijn mensen die gewoon niet meer zonder kunnen en vierentwintig uur en in alle omstandigheden op Facebook bereikbaar willen zijn.

Dit ruikt verdacht veel naar verslaving, zoals Komrij dat ook vaststelde.

Amerikanen die kampen met een Facebook-verslaving kunnen binnenkort terecht in een daarvoor speciaal ingerichte kliniek. ‘Hoewel veel mensen lacherig over Facebook-verslaving doen, kan het de ‘junk’ enorm veel schade berokkenen’, zegt communicatieprofessor Jacob Delibase. Hij is een van de initiatiefnemers voor het project, dat komend jaar zo’n tweeduizend patiënten uit de staten Arizona en Texas hoopt te behandelen. De professor schat dat er in de hele VS zo’n drie miljoen sociale netwerkers acuut hulp kan gebruiken. Gebruikers die per dag meer dan twee uur aan de site besteden, bevinden zich in de risicogroep.
Verslaving lijdt tot gevaarlijke bijverschijnselen. Artsen waarschuwen voor een ‘Facebook depressie’. Vooral kwetsbare tieners kunnen hier extra gevoelig voor zijn. Volgens de American Academy of Pediatrics kan het worden gemeden op een sociaalnetwerksite schadelijker zijn dan wanneer een kind in het echte leven door zijn vrienden wordt genegeerd. Op Facebook kun je zien hoeveel vrienden anderen online hebben en kun je de statusupdates van anderen lezen. De site staat bovendien vol met foto’s van gelukkig ogende mensen die veel plezier maken en een ‘interessant’ leven leiden. Kinderarts Gwenn O’Keeffe laat weten dat kinderen die niet lekker in hun vel zitten, hierdoor nog meer het gevoel krijgen dat ze niet mee kunnen komen. Ze voegt er aan toe dat de site een vertekend beeld geeft, omdat de gebruikers niet de lichaamstaal van anderen kunnen lezen of de gezichtsuitdrukkingen kunnen zien. Facebook ondersteunt geen emoticons (noot Hartevreter). Berichten kunnen daarom anders overkomen. (www.nujij.nl)

Facebook is niet het ultieme netwerk dat de planeet aan elkaar bindt. Het is een Amerikaans product dat vrijheid van meningsuiting binnen bepaalde grenzen aanbiedt. Deze grenzen worden in het oog gehouden door de Amerikaanse overheidsdiensten, die  FB als een soort Big Brother beschouwen. Mark Zuckerberg werkt ook voor de CIA. Zijn codenaam is Overlord. Zie de blogbijdrage DE MEDIA. Er hoeft geen plaatje worden bijgemaakt dat de Amerikaanse overheidsdiensten alles zullen doen om de populariteit nog verder uit te bouwen.

Het Amerikaanse leger ontwikkelt software om Amerikaanse propaganda via valse accounts op sociale netwerksites als Facebook en Twitter te verspreiden. Dat meldt het Russische staatspersbureau Novosti op gezag van de Britse krant 'The Guardian'.
Het US Central Command (Centcom) dat de Amerikaanse militaire operaties in het Midden-Oosten en Centraal-Azië overziet, heeft een contract toegekend om een 'online persona management service' te ontwikkelen. Daardoor kan een soldaat tot 10 valse profielen invoeren.

In de Noord-Afrikaanse revoluties van 2011 in Egypte en Tunesië was naast Twitter Facebook een belangrijk middel waarmee de opstandelingen met elkaar en de buitenwereld communiceerden. De opstandelingen (veelal studenten) noemden zich in de media meermaals "de kinderen van Facebook". In maart 2011 werd een Egyptisch kind geboren dat de voornaam ‘Facebook’ kreeg. Het hoeft weinig uitleg dat de CIA FB een warm hart toedraagt.

Facebook op weg naar virtuele wereldoverheersing?

Facebook is bezig om, in samenwerking met Microsoft, een eigen zoekmachine te ontwikkelen die de concurrentie met Google moet aangaan. Terwijl Google genoeg ingebouwde beveiligingsmechanismen heeft, is het twijfelachtig dat Facebook zich daaraan zal (kunnen) houden. Het hele concept van FB is immers om profielen van gebruikers aan te bieden. Als dit aan banden gelegd wordt, zal dit een negatief effect op FB hebben. Een zoekmachine die het nog gemakkelijker zal maken om mensen op te sporen beweegt zich op het randje van de privacyschending. FB is trouwens al aardig op weg in die richting en staat momenteel op nummer 10 wereldwijd bij de grote zoekmachines.

Heel wat gebruikers zijn voorzichtiger geworden sinds de eerste gevallen van schending werden gesignaleerd en ook doordat FB door velen een verdachte rol werd toebedeeld wegens aantijgingen over spamdiensten. The Wall Street Journal had in 2010 ontdekt dat Facebook consumentenprofielen verstuurde naar adverteerders en spammers.

De meeste gebruikers storen zich daar echter niet aan en blijven stromen persoonlijke info over het web sturen. Facebook is populairder geworden dan porno op het internet. Betekent dit dat pornosites minder bezocht worden? Zou het niet eerder zijn dat de pornomaffia haar doelen nu op het Facebook zoeken? Wordt FB mettertijd een gigantische seksdatabank?
Het merendeel van de scheidingsadvocaten, 80%, in Amerika komt steeds meer in aanraking met gevalletjes buitenechtelijke diepgang ten gevolge van het gebruik van sociale netwerken. Meestal begint het allemaal heel onschuldig als iemand op Facebook bijvoorbeeld een vroegere klasgenoot tegenkomt. De persoon is emotioneel beschikbaar  en hoe meer verhalen er uitgewisseld worden hoe intenser de band is die men krijgt. De weg naar fysiek contact is dan opeens heel reëel geworden.Deze cijfers komen voort uit een onderzoek dat is uitgevoerd in de opdracht van de American Academy of Matrimonial Lawyers, de Amerikaanse overkoepelende bond van scheidingsadvocaten.
Het aantal Facebook-leden is enorm toegenomen sinds het grote geld zich ermee gemoeid heeft.

Datum
Aantal actieve gebruikers
dec. 2004
1 miljoen
dec. 2005
5,5 miljoen
dec. 2006
12 miljoen
april 2007
20 miljoen
oktober 2007
50 miljoen
augustus 2008
100 miljoen
januari 2009
150 miljoen
februari 2009
175 miljoen
april 2009
200 miljoen
juli 2009
250 miljoen
sept. 2009
300 miljoen
dec. 2009
350 miljoen
februari 2010
400 miljoen
juli 2010
500 miljoen
dec. 2010
600 miljoen
januari 2011
650 miljoen
februari 2011
680 miljoen
april 2011
700 miljoen

Dit lijkt gigantisch veel, maar de wereldbevolking bedraagt momenteel bijna 7 miljard eenheden en groeit 3 x sneller dan Facebook.

Het aantal internetgebruikers bedroeg in 2010 een vierde van de totale wereldbevolking.
Deze cijfers uit 2009 geven een goed beeld:

Land-
Internetgebruikers
Percentage
Jaar
Wereld
1.581.571.589
23.6%

1
China
298.000.000
22.4%

-
Europese Unie
297.001.040
60.7%

2
Verenigde Staten
220.141.969
72.5%

3
Japan
94.000.000
73.8%

4
India
81.000.000
7.1%

5
Brazilië
67.510.400
34.4%

6
Duitsland
55.221.183
67.0%

7
Verenigd Koninkrijk
43.221.464
70.9%

8
Frankrijk
40.128.178
64.6%

9
Zuid-Korea
36.794.800
76.1%

10
Rusland
38.000.000
27.0%

11
Italië
28.255.100
48.6%

12
Canada
27.028.000
84.3%

13
Spanje
26.500.934
66.8%

14
Turkije
26.500.000
35.0%

15
Indonesië
25.000.000
10.5%

16
Mexico
23.700.000
21.6%

17
Iran
23.000.000
34.9%

18
Vietnam
20.834.401
24.2%

19
Argentinië
20.000.000
49.4%

20
Polen
20.000.000
52.0%


FB heeft dus zowat de helft van de internetgebruikers aangetrokken. De meeste gebruikers wonen in landen die westersvriendelijk zijn en niet tot de derdewereldlanden behoren. Het is primordiaal dat deze laatste ook toegang hebben tot het internet als we de communicatie tussen de volkeren willen bevorderen. Slechts een kwart van de wereldbevolking heeft momenteel toegang tot het internet. Als Facebook de wereld van de sociale netwerken wil blijven domineren, zal het een hele klus daaraan hebben. Het zal eerder zo zijn dat de grote landen hun eigen netwerken zullen uitbreiden die beter geschikt zijn voor eigen gebruik, omdat Facebook toch voor het grootste deel bestemd is voor de westerse markt.

Dat zien we heel goed aan de hand van de deelname van het bedrijfsleven. Het zijn de grote Amerikaanse corporates die op FB domineren.

·  Coca Cola: 22 miljoen Facebook fans
·  Starbucks: 19+ miljoen Facebook fans
·  Oreo: (bekend van koekjes) – 8 miljoen Facebook fans

Facebook is een marketing tool geworden. Het netwerk zal daar ongetwijfeld door beïnvloed worden.

Facebook is het populairste sociale netwerk in de Engelssprekende landen, wat het aandeel ten opzichte van de internetgebruikers betreft. FB heeft duidelijk de grootse impact op De Verenigde Staten, Canada, en het Verenigde Koninkrijk. Verrassend is ook Indonesië dat tweede na de VS eindigt met 24 miljoen gebruikers of 10% van de Indonesische bevolking.

Verzadiging

Aangroei aantal unieke gebruikers (niet te verwarren met aantal hits):

8 april 2009
13,33%
15 sept. 2009
10,00%
5 februari 2010
6,99%
21 juli 2010
4,52%
6 januari 2011
3,57%

Zal Facebook stilaan zijn verzadigingspunt bereiken? Het ziet er naar uit. Niet iedereen ziet er het nut van in of wil er niet te veel tijd instoppen of vind het gewoon genoeg. Alles went en alles slijt. Komt nog bij dat Facebook, niettegenstaande goede bedoelingen, een zeef blijft als het om privacy gaat (zie ook de blogbijdrage INTERNET- NIEUWE BIG BROTHER). In maart 2011 werd vastgesteld dat FB dagelijks 20.000 profielen moest verwijderen omwille van, spam, onbetamelijke inhoud en leeftijdmisbruik. Hiervoor worden tweeduizend personeelsleden ingeschakeld.

Wanneer zal de groei zich stabiliseren? Als de aangroei exponentieel blijft verminderen mogen we verwachten dat dit bij de 700 a 750 miljoen zal zijn of de helft van het aantal internetgebruikers in de wereld. Tenzij Facebook nieuwe aantrekkingspolen vindt zoals Google dat gedaan heeft. Qua gebruiksmogelijkheden staat Google stevig op de eerste plaats dankzij zijn combinatie van zoekmachine, zijn eigen e-maildienst (gmail), de betaaldienst Paypal en Youtube. Ook zijn gratis kantoortoepassingen trekken aan.
Als we kijken naar de geruchten van de laatste maanden, dan lijkt Google wel bezig te zijn met een nieuw sociaal netwerk. Dit netwerk is door de media gedoopt tot 'Google Me'. Google heeft er zelf nog helemaal niets over losgelaten, maar er gaan meerdere geruchten dat Google dit sociaal netwerk aan gaat kondigen tijdens Google I/O op 10 en 11 mei 2011. Google I/O is een Google conferentie die elk jaar wordt gehouden om grote aankondigingen te doen.
Of Google ooit verslaan kan worden is een open vraag. Zelfs zonder een eigen concurrentiël sociaal netwerk bezit het een unieke positie in het web omdat het een aantal diensten aanbiedt die Facebook niet kan leveren. Er is meer kans dat andere spelers in het veld komen en hun terreinen afbakenen tegen Facebook.
Neem bv. de Russische zoekmachine Yandex. Yandex is niet zomaar een zoekmachine. In feite biedt zij dezelfde diensten aan als Google. Zo kent het Russische Yandex ook een directory, een betaaldienst, een advertentiesysteem Yandex.direct, Nieuws en veel meer. Duidelijk kwalitatief beter dan Google en Facebook samen. Google heeft ongeveer 21% marktaandeel in Rusland en Yandex bij de 50%. Het grote voordeel over Google, dat uiteindelijk door Amerikanen werd ontwikkeld, is taalkundig: Yandex heeft inzicht in de Russische verbuigingsuitgangen bij zoekopdrachten.

Dit gaat trouwens ook op voor China. Baidu.com heeft een marktaandeel van 77% en kan bovendien beter met de overheid overweg dan Google of Facebook. Het bekleedt de derde plaats op de wereldranglijst.

Tot slot nog iets over de internetetiquette.

In 1995 werden regels opgesteld betreffende de communicatie in de internetgemeenschap. Dit zijn de belangrijkste regels:

Beleefdheid en respect voor andermans mening is de belangrijkste stelregel op het internet.
Gebruik emoticons om je gevoelens in overeenstemming met je tekst te brengen, om misverstanden te vermijden.
Wees beknopt, vooral in e-mails en chatrooms. Gebruik de internetafkortingen.
Schreeuw niet. Hoofdlettergebruik wordt als zeer onbeleefd ervaren.
Besteed aandacht aan je taal. Onjuist, ongepast en grof taalgebruik zijn verboden.
Denk na alvorens te posten. E-mails en foto’s vermenigvuldigen zich onbegrensd en blijven ten eeuwige dage op het internet circuleren.
Houd persoonlijke informatie privé. Er liggen roofdieren op de loer om je identiteit en privégegevens te misbruiken. Zorg dat kinderen in hun onschuld niet de dupe worden van een te lakse ouderhouding.
Verdiep je in  cyberpesten. Kinderen vertellen volwassenen niet dat ze gepest worden. Het recht op privacy geldt niet voor kinderen. Check hun e-mail en chatrooms regelmatig zodat je tijdig de nodige maatregelen kunt nemen en eventueel de politie inschakelen.
Neem acht dat sommige informatie onder het auteursrecht valt en dat schending daarvan diefstal is.
Help beginnelingen. Wees geduldig en behulpzaam met nieuwe internetgebruikers.

Ga maar eens na hoeveel keren de etiquetteregels op Facebook worden geschonden…

Wat mij het meest ergert zijn de ongevraagde invitaties voor evenementen die mij geen bal aangaan. Je nodigt een vriend uit die je interesseert, en plots krijg je allerlei reclame in je al overvolle mailbus, regelrechte spamming. Het masker afgeworpen. Dit is een flagrante schending van de etiquette. Het enige wat je daar aan kunt doen is radicaal ‘ontvrienden’. Klasseer dit maar onder de ‘arrogantie’ van Mark Zuckerberg.

Je kunt deze bijdrage ook downloaden en afdrukken op ons forum