maandag 21 februari 2011

Vluchtmisdrijf

Voor we de materie bespreken eerst wat terminologie om misverstanden te vermijden.

Verkeersongevallen en –slachtoffers.

 Ongeval: een ongeval tussen twee of meer weggebruikers wordt beschouwd als één ongeval.
Aard van het ongeval: de aard van het ongeval heeft betrekking op de eerste aanrijding.
Dode: Elke persoon die overleed ter plaatse of binnen 30 dagen na de datum van het ongeval.
Zwaargewonde of ernstig gewonde: elke persoon die in een verkeersongeval wordt gewond en wiens toestand zodanig is dat een opname voor meer dan 24 uur in een ziekenhuis noodzakelijk is.
Licht gewonde: elke persoon die in een verkeersongeval wordt gewond en op wie de bepaling van dodelijk of zwaargewonde niet van toepassing is.
Weekendongeval: ongevallen die gebeuren tussen vrijdag 22u00 en maandag 5u59.

De feiten

In Drongen, een deelgemeente van Gent, is zaterdagavond een meisje van vijf aangereden door een auto. De bestuurder reed door, maar werd later opgepakt. Het is echter niet duidelijk of het om vluchtmisdrijf gaat. Het ongeluk gebeurde op de Halewijnkouter in Drongen. Een meisje van vijf is er aangereden door een auto. Ze overleefde het ongeluk niet. De bestuurder reed door, maar belde dan naar zijn ex-vrouw. Via haar kon de politie de man identificeren. Hij is ondertussen opgepakt. Uit de eerste vaststellingen blijkt dat de bestuurder niet sneller reed dan de toegelaten snelheid van 70 kilometer per uur, hij had ook niet gedronken. De man verklaarde dat hij gevoeld had hoe hij iets aangereden had, maar dat hij niet wist dat het om een kind ging. Het parket moet nu uitmaken of er sprake is van vluchtmisdrijf of "het niet ter plaatse blijven bij een ongeval". De man is voorlopig vrijgelaten, zijn rijbewijs is wel voor 15 dagen ingetrokken.

Prins Laurent is maandag zijn rijbewijs kwijtgespeeld. De lokale politie Brussel Hoofdstad-Elsene flitste de Fiat Punto Abarth van de prins aan 82 kilometer per uur waar 50 de norm is. Dat melden de Coreliokranten. Prins Laurent werd geflitst ter hoogte van de Vleurgattunnel aan de gelijknamige laan. De wagen werd door een mobiele patrouille tot stilstand gebracht. Nadat de parketmagistraat op de hoogte werd gesteld, moest de prins zijn rijbewijs inleveren. "Geen commentaar", zei de prins in een reactie bij Corelio. Het parket geeft geen commentaar, maar ontkent de feiten niet. Het voorval staat geboekstaafd als proces-verbaal nummer 437.181-2011 van de Brusselse politie. (belga/odbs). Prins Laurent is zijn rijbewijs ‘even’ kwijt.

De politierechter heeft een man uit Berlare veroordeeld tot 3 maanden voorwaardelijke celstraf voor een dodelijk ongeluk met vluchtmisdrijf. In november 2009 reed de man een 18-jarig meisje aan in Torhout. Het meisje stak samen met haar vader en haar vriendin de Rijselstraat in Torhout over, op weg naar een feestje. Ze werd gegrepen door een wagen die met hoge snelheid kwam aangereden en enkele meters meegesleurd. Ze overleed in het ziekenhuis. De bestuurder ging ervandoor en probeerde de schade aan zijn wagen te verdoezelen door opzettelijk tegen een paal te rijden. De garagist waar hij langsging om de schade te laten herstellen, rook onraad en waarschuwde de politie. Zo kon de aanrijder, een 28-jarige man uit Berlare, worden geïdentificeerd en opgepakt. De man is nu door de rechter veroordeeld tot 3 maanden cel met uitstel, 550 euro boete en 6 maanden rijverbod voor het ongeval. Voor het vluchtmisdrijf kreeg hij 250 uren werkstraf, 5.500 euro boete en 5 jaar rijverbod. De man moet bovendien in totaal 32.300 euro aan schadevergoedingen betalen aan de familie van het slachtoffer. De rechter tilde heel zwaar aan het vluchtmisdrijf, maar sprak in zijn vonnis wel over een gedeelde verantwoordelijkheid: zowel de dader als het slachtoffer heeft de situatie verkeerd ingeschat. De aanrijder had meer aandacht moeten hebben voor de weg, maar ook het meisje had niet goed opgelet bij het oversteken.
 Glenn Janssens, de vriend van Ilse De Meulemeester, heeft van de politierechter in Gent een rijverbod van drie maanden en drie weken gekregen. In 2008 knalde Janssens met zijn Bentley met hoge snelheid tegen de gevel van een huis in Zeveneken. Na het ongeval zette Janssens het op een lopen. Op 1 februari 2008 verloor de voormalige zaakvoerder van het signalisatiebedrijf Janssens de controle over het stuur. Hij ramde een betonnen paal, een distributiekast, een hek en de gevel van een huis. Zijn Bentley werd herleid tot schroot, maar van Janssens zelf was na het ongeval geen enkel spoor. Hij nam de benen – velen zeggen dat hij te veel gedronken had – en ging zichzelf een dag later aangeven bij de politie. Na de feiten kwam Janssens echter met het verhaal dat zijn vriendin, Ilse De Meulemeester, achter het stuur had gezeten. Zij beaamde dat verhaal, maar ze vielen later door de mand. Dat hij de benen heeft genomen, vond de politierechter nog erger. Hij veroordeelde Janssens tot een rijverbod van drie maanden en drie weken en een boete van 2.750 euro.

Het 16-jarige meisje dat vrijdagavond op een zebrapad werd aangereden in Hoevenen is overleden. De dader is nog steeds niet gevonden. Dat meldt het parket van Antwerpen.
Vrijdagavond werd Sophie VdH op het kruispunt van de Antwerpsesteenweg met de Plasstraat in Hoevenen aangereden door een wagen. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. Het slachtoffer werd ter plaatse gereanimeerd en met een zwaar hoofdletsel overgebracht naar het Brasschaatse KLINA-ziekenhuis. Ze verkeerde het hele weekend in kritieke toestand en werd in een kunstmatige coma gehouden. Deze namiddag is ze overleden. Intussen is de zoektocht naar de dader nog steeds aan de gang. De auto zou een donkerkleurige Alfa Romeo zijn. Het parket wil niet verder ingaan op de status van het onderzoek, maar benadrukt dat het alles in het werk stelt om de bestuurder zo snel mogelijk te vinden.


Kelly Mortier (18) uit Torhout heeft de straat onvoorzichtig overgestoken. Daarom is ze mee verantwoordelijk voor het ongeval waarbij zij om het leven is gekomen, oordeelde de Brugse politierechter gisteren. De doodrijder, die dronken was en vluchtmisdrijf had gepleegd, heeft een werkstraf gekregen. De ouders van Kelly zijn verbolgen. Kelly Mortier was die bewuste zaterdagavond in november 2009 op stap met haar vader Frank Mortier en een goede vriendin. Omstreeks halftwaalf arriveerde het gezelschap aan café Breskens in de Rijselstraat in Torhout. Op het moment dat de drie de weg wilden oversteken, werden ze verrast door een aanstormende BMW. Kelly kon niet meer wegspringen en werd tientallen meters meegesleurd. Uiteindelijk kwam ze onder een geparkeerd voertuig terecht. Haar aanrijder, Bjorn V.D.B. uit Berlare, stopte niet en scheurde onmiddellijk weg. Het meisje overleed even later in het ziekenhuis. Na een anonieme tip werd de trucker opgepakt. Hij bekende dat hij dronken was op het moment van de feiten. Onderzoek wees ook uit dat hij veel te snel had gereden en nauwelijks had geremd. Ondanks de zware feiten ging de Brugse politierechter Rudi Sierens toch in op de vraag van de beklaagde en de ouders van Kelly om de trucker te straffen met een werkstraf en hem niet naar de gevangenis te sturen. De politierechter legde Bjorn V.D.B. een celstraf van drie maanden met uitstel op, een werkstraf van 250 uur, een boete van 6.050 euro en een rijverbod van 5,5 jaar. Opvallend: de rechter oordeelde dat Kelly voor de helft aansprakelijk was voor het dodelijke ongeval. 'Zij stak de straat onvoorzichtig over', zei hij.

De 23-jarige jongeman die een jaar geleden in Oosterzele 3 fietsende medische studentes geneeskunde doodreed heeft in beroep een zwaardere straf gekregen. Hij krijgt 3 maand effectieve celstraf en 3 jaar effectief rijverbod. De ouders van de meisjes hadden een strengere straf gewild. De jongeman reed te snel en had bijna 1,5 promille alcohol in zijn bloed. De politierechter had hem vrijgelaten met de vermaning dat hij in het vervolg wat voorzichtiger moest zijn. Zijn rijbewijs werd tijdelijk ingetrokken. Het Gentse parket ging in beroep tegen de uitspraak van de Gentse politierechtbank.

Wat leren we hieruit?

Dat behoudens enige uitzonderingen, de politierechters bijzonder mild zijn tegenover verkeersovertredingen, zelfs als het om dodelijke afloop met vluchtmisdrijf gaat. Wie drie mensen met de blote hand vermoordt krijgt levenslang; Wie zijn auto daarvoor gebruikt komt ervan af met een vermaning of intrekking van het rijbewijs.

Wie zijn die rechters met hun geringe morele besef?

Wij noemen ze politierechters. Het moet kennelijk een leuke baan zijn, want er komt niet veel poespas bij kijken en het brengt goed op, zo’n 5.600 euro per maand. De functie staat op hetzelfde niveau als van vredesrechter, en jeugdrechter. Ze hoeven zelf niet te beslissen of een verkeersovertreding moet vervolgd worden; dat doet de procureur des konings in hun plaats.
De meeste overtredingen worden snel afgehandeld, we kunnen praten over snelrecht met onmiddellijke ingang. Wie niet akkoord gaat met het vonnis kanhoger beroep aantekenen. Maar enkel als de boete hoger is dan 1.240 euro. En daar wringt het schoentje. Geen enkele rechter houdt ervan dat zijn vonnis betwist wordt. Hoger beroep betekent dat het dossier heropend wordt en dat dus ook zijn persoon in het schijnlicht staat. De rechters van eerste aanleg zijn niet zo happig om verkeersdossiers onder handen te nemen. De berg van verbalisanten groeit met de dag. De politie en onderzoeksrechters zitten met de handen vol dossiers. Trouwens, pechvogels die andere pechvogels omverrijden en in paniek wegvluchten, wat moet je daarmee? Het is geen moord, het is  geen doodslag, hoogstens kun je aanvoeren dat je hulp aan het slachtoffer hebt geweigerd.

 De politierechter weet dat ook en dus zorgt hij ervoor dat de boete onder de 1.240 euro blijft en beperkt hij zich tot de acceptatie van het intrekken van het rij bewijs door het parket bij zware gevallen. Tegelijk worden de overtreders zo snel mogelijk terug loslaten op de samenleving, want inhechtenisneming kost geld, en de politierechter kon weleens opmerkingen over misbruik van belastinggeld krijgen.

Er moet heel wat gebeuren voor er 1.240 euro aan boeten geïnd kan worden. We zetten ze even op een rijtje.

Overtreding Tarief Graad 1
Gordel niet dragen
Richtingaanwijzers niet gebruiken wanneer verplicht
's Nachts zonder verlichting fietsen
Onrechtmatig op busstrook rijden
Onrechtmatig op pechstrook rijden
50€

Graad 2: onrechtstreeks gevaar
Oranje verkeerslicht negeren
Als bestuurder bellen met gsm in de hand
Rechts inhalen waar dit verboden is
Veiligheidsafstand vrachtwagens niet naleven
Achtermistlichten niet aanzetten wanneer verplicht
Gevaarlijk en/of hinderlijk parkeren (bepaalde gevallen)
Onrechtmatig parkeren op plaatsen voorbehouden voor personen met handicap
100€

Pikant detail:
36.093 bestuurders kregen in 2009 een boete omdat ze op een parkeerplaats gingen staan die is voorbehouden voor personen met een handicap zonder dat ze beschikten over de kaart die hen hier toelating voor gaf. Volgens de Vereniging voor Personen met een Handicap worden de kaarten steeds meer nagemaakt.

Graad 3: rechtstreeks gevaar
Rood verkeerslicht negeren
Inhaalverbod niet naleven
Dubbel inhalen waar dit verboden is
Inhalen nabij oversteekplaats
Voetgangers of fietsers in gevaar brengen
Regels betreffende kruisen niet naleven
150€

Graad 4: onvermijdelijk gevaar
Links inhalen op helling of in bocht
Aansporen tot overdreven snel rijden Naar
Verkeerstekens op een overweg negeren
Rechtsomkeer maken op autosnelweg
Straatraces
Naar rechtbank (beslissing te nemen door de Procureur des Konings)

Snelheidsovertredingen binnen bebouwde kom, schoolomgevingen, zone 30, woonerven, erven
Eerste 10 km/u te snel
50€
11 tot 30 km/u te snel
Meer dan 30 km/u te snel
50€+10€ per km/u te snel = rechtbank

Pikant detail:
Opmerkelijk besluit van het parket van Brussel: snelheidsovertredingen in een zone dertig worden niet meer vervolgd door de politierechtbank. Volgens La Dernière Heure is die beslissing het gevolg van de grote gerechtelijke achterstand. "We doen op dit moment zo'n 50.000 zittingen per jaar. Dat is niet meer te doen. We moesten kiezen", zegt substituut Eric Dehon. De nieuwe regel is van kracht in alle 19 gemeenten van het Brussels gewest. De overtredingen in zones waar er wel specifieke aanpassingen zijn om het verkeer af te remmen, zouden wel nog een staartje krijgen.

Nog pikanter detail:
Voor de schoolpoort van het Sint-Claracollege in Arendonk geldt sinds afgelopen zomer een 'variabele zone 30', maar in werkelijkheid kun je er gerust dubbel zo hard rijden. Omdat één bord defect is, schrijft de politie er geen boetes uit. De Kloosterbaan in Arendonk, waar de grootste school van het dorp gevestigd is, werd dit jaar helemaal heraangelegd. Alles ziet er netjes en veilig uit. Speciaal voor de veiligheid van de leerlingen werd op 1 september ook een variabele zone 30 ingevoerd. Dat betekent dat je in de buurt niet sneller dan 30 kilometer per uur mag rijden tijdens de schoolspitsuren. De snelheidslimiet wordt aangegeven met dynamische verkeersborden die alleen 's morgens, 's middags en 's avonds oplichten, wanneer de schoolkinderen aankomen of vertrekken. Het probleem is evenwel dat alleen de signalisatie in de richting van Arendonk werkt. Het bord in de richting van Ravels is al meer dan twee maanden defect. Strikt genomen zou je dus in de ene richting maar 30 kilometer per uur mogen rijden terwijl je in de andere richting bijna dubbel zo hard, of 50 kilometer per uur, kan vlammen. 'In de praktijk zal niemand beboet worden', bevestigt Sam Van Nieuwenhuyse van de afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, die de gewestweg Arendonk-Ravels beheert. 'Waarom niet? Omdat overtreders zouden kunnen aanhalen dat ze van de andere kant kwamen en halfweg de straat rechtsomkeer maakten, waardoor ze de snelheidsbeperking niet gezien zouden hebben.

Het gedrag van Belgische bestuurders is sinds 2003 niet verbeterd. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid, waarvan de resultaten donderdag in de kranten van Sud Presse staan. In de zone 30 is zelfs 96 procent van de bestuurders in overtreding.

Snelheidsovertredingen op andere wegen
Eerste 10 km/u te snel
50€
11 tot 40 km/u te snel
50€+5€ per km/u te snel.
Meer dan 40 km/u te snel = Naar rechtbank

Rijden onder invloed
Van 0,5 tot 0,8 promille BAC (0,22 tot 0,35 mg/l UAL) 137,5€
Van 0,8 tot 1,2 promille BAC (0,35 tot 0,50 mg/l UAL) 400€
Van 1,2 tot 1,5 promille BAC (0,50 tot 0,65 mg/l UAL) 550€
Voor alle andere feiten:
1,5 promille BAC (0,65 mg/l UAL) of meer
Weigering ademtest of bloedproef zonder geldige reden
Staat van dronkenschap (of soortgelijke toestand door gebruik van drugs of geneesmiddelen)
Rijden onder invloed van drugs (positieve bloedproef)
naar de rechtbank ( Beslissing te nemen door de Procureur des Konings)
NB = BAC: alcoholconcentratie in het bloed - UAL: alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht

Het puntensysteem: een dode letter. 

'Ik ben van plan om samen met enkele geestesgenoten op 18 juli een verjaardagstaart te kopen. Die dag vieren we het twintigjarig bestaan van het rijbewijs met punten in ons land. Voor alle duidelijkheid: ik bedoel dat cynisch, want door het ontbreken van de hardleerse chauffeurs effectief uit het verkeer halen. Akkoord, iedereen begaat al eens een fout. Daarom moet het een puntensysteem van geven en nemen zijn: wie een eenmalige overtreding maakt en zich daarna voorbeeldig gedraagt, moet ook punten uitvoeringsbesluiten blijft dat rijbewijs nog altijd dode letter.'

Met het puntensysteem krijg je een permanente controle op het rijgedrag en kan je kunnen terugwinnen. 


'Als iemand in twee jaar tijd veertig banale verkeersovertredingen begaat, dan mag je toch wel eens nagaan in hoeverre zo'n bestuurder zich wenst te gedragen naar de wegcode? En als blijkt dat die wil er pertinent niet is, waarom zou je hem dan nog toelaten in het verkeer?'

De superboetes.
 
Sinds de invoering van de superboetes op 1 maart, kan de rechter hardleerse overtreders een verplichte bijdrage opleggen aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden. Iedereen die crimineel of correctioneel wordt bestraft met een boete van 143 euro moet zo'n bijdrage betalen. Dat bijkomend bedrag (voordien 55 euro) wordt verhoogd met 82,5 euro tot 137,5 euro. Dat het fonds niets te maken heeft met het verkeer, wordt door justitieminister Laurette Onkelinx weggewuifd. ,,Het slachtofferfonds werkt volgens het solidariteitsprincipe, net zoals de ziekteverzekering.''
Het blijven belachelijke sommen voor wat ze vertegenwoordigen. Superboetes is een hoogdravend eufemisme dat het onvermogen van de overheid moet maskeren. Eer je aan het plafond zit moet je al behoorlijk diep in het glas gekeken hebben, enkele mensen overhoop gereden hebben en met de verkeerspolitie gevochten hebben.

Pikant detail:
De verzekeringsmaatschappijen hebben liever dat je een mens overrijdt dan blikschade veroorzaakt, want voor dode mensen moeten ze niet tussenkomen. 

Uitgenodigd worden op de politierechtbank is bovendien niet iets om er wakker van te liggen. Wie een zitting bijwoont, kan alleen maar vaststellen dat de schrik onterecht is. ,,De meeste straffen zijn zelfs milder geworden'', zegt Peter D'Hondt, die bekend staat als 's lands strengste politierechter. ,,Ik ben dat gezeur over de nieuwe verkeerswet moe'', zegt hij nog verder. ,,Het is niet op ons niveau dat de straffen verzwaard zijn, maar wel bij de directe inningen en bij de minnelijke schikkingen. De meeste straffen voor de politierechtbank zijn zelfs milder geworden, want de gevangenisstraf is afgeschaft en er zijn slechts enkele boetes verzwaard.''

Waarom is dat zo?

De auto is goed voor 10 % van de belastingsopbrengsten, gaande van de BTW en verkeersbelasting tot accijnzen op de brandstof. Dan praten we nog niet over de indirecte opbrengsten, BTW en taksen op rijlessen, autoverzekering, onderhoud en herstellingen, technische keuring, verkoop van allerlei en de verkeersboeten. We praten hier over miljarden euro’s. De auto is een melkkoe voor de staat en dat moet zo gehouden worden.

De automobilist is te belangrijk voor de economie. Zonder de auto’s klapt deze in elkaar en wordt de samenleving ontregeld. Enkele verkeersdoden mogen de heilige koe niet hinderen.

De automobilist zelf blijft bijzonder verdraagzaam als het om de ongemakken van het autorijden gaat. Als de benzine 1 euro per liter zou bereiken, vertelden automobilisten plechtig dat ze hun auto zouden op stal zetten. Intussen zitten we gemiddeld aan 1,50 euro en komen er elk jaar een half miljoen nieuwe automobilisten bij. De auto is de heilige koe van onze samenleving.
 

De meeste verkeersovertredingen zijn de snelheidsovertredingen. Er waren er in 2010 ruim 2,7 miljoen wat een stijging van 10% t.o.v. het vorige jaar betekent. En ze blijven alsmaar stijgen. Stel dat de boeten verzwaard werden, de gevangenisstraffen terug ingevoerd en alle zaken voor de rechter moesten verschijnen, dan kun je je voorstellen dat het hele systeem in elkaar klapt, dat de samenleving een grote chaos wordt. Snelheidsovertredingen worden dan ook mild behandeld en zoveel mogelijk via onmiddellijke inning afgehandeld, dus zonder tussenkomst van de politierechter.

Met zijn allen vertegenwoordigen de verkeersboetes een indrukwekkende som. In 2006 werd er voor 312 miljoen euro boeten uitgeschreven, de helft daarvan via onmiddellijke inning. Een fijne aanvulling voor de schatkist zonder dat daar iets tegenover staat. De files blijven aangroeien, de binnenstad blijft verstopt, de autowegen zijn slecht onderhouden en het openbaar vervoer doet geen moeite om zijn populariteit te vergroten.

Onmiddellijke inning

De onmiddellijke inning ontlast de magistratuur van rechterlijke overlast. Het is een efficiënte manier om straffen op te leggen. De straf kan opgelegd worden onmiddellijk nadat de overtreding werd begaan, op voorwaarde dat de overtreder werd onderschept. In dit geval ontvangt de overtreder een formulier met de elementen om de betaling uit te voeren. Als de overtreder niet onderschept kon worden (bijvoorbeeld omdat de overtreding vastgesteld werd door middel van een onbemande camera), dan zal hij binnen de 14 dagen na de vaststelling van de overtreding een document toegezonden krijgen bij hem thuis.
De onmiddellijke inning biedt verschillende voordelen. Ze kost de overtreder minder dan een minnelijke schikking of een door de politierechtbank opgelegde boete. Voor de politie en justitie betekent dit dat de gerechtsmolen niet moet ingeschakeld worden (dagvaarding, hoorzitting, uitvoeringsmaatregelen). Bovendien kan de zaak hierdoor snel afgehandeld worden. (In theorie heeft de Procureur des Konings nog een maand om een persoon die al een onmiddellijke inning heeft betaald te dagvaarden voor de politierechtbank. Dit gebeurt echter zelden.)

Wat het vluchtmisdrijf betreft ligt de zaak nog gunstiger (voor de dader). 

Je zult bij de bespreking van de boeten al gemerkt hebben dat vluchtmisdrijf er niet bij zit. Er plegen jaarlijks zo’n 600 chauffeurs vluchtmisdrijf. 'Omdat we steeds egoïstischer worden', zegt politierechter D’Hondt. 'De jongste jaren heeft vluchtmisdrijf steeds vaker te maken met drugs. Rijden onder invloed van drugs wordt een gigantisch probleem. Maar de overheid is blijkbaar meer geïnteresseerd in de kwaliteit van de drugs die bij ons in omloop zijn dan in de maatschappelijke gevolgen.'


'Dat er chauffeurs rondrijden van wie het rijbewijs al vier of vijf keer ingetrokken is, heeft te maken met de verschillende benadering door de rechters. Idem voor de onderzoeksrechters die de chauffeurs na een vluchtmisdrijf met gewonden meteen naar huis laten gaan.'

Maar er is meer. Vluchtmisdrijf vraagt heel wat administratieve rompslomp en ook de autoverzekeringen zijn er niet happig om als iemand zich vrijwillig aangeeft. Als de tegenpartij kan bewijzen dat de schuld bij de overtreder ligt, moeten zij tenslotte afdokken. Ook kan het zijn dat de lokale overheid niet vrij uit gaat. Een auto die slipt op een slecht wegdek en daarbij een fietser aanrijdt, kan zich baseren op nalatigheid van het gemeentebestuur of de provinciale overheid.

Uitstappen na een ongeval, de schade inspecteren, tot de andere bestuurder spreken, maar vertrekken zonder zijn identiteit kenbaar te maken, wordt evenzeer beschouwd als vluchtmisdrijf. Dus zal de overtreder in de meeste gevallen er snel vandoor gaan en doen alsof zijn neus bloedt.

De straffen volgens het boek

Onverminderd verzachtende omstandigheden en de mogelijkheden op voorwaardelijke straffen en de alternatieven betreffende vrijheidsstraffen voorziet de wet volgende straffen:

( De hierna vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen! Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro )

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft: ··1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest, ··2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.
 
Dat oogt fraai op papier, maar hoe ziet de werkelijkheid eruit?

(gevallen vanuit de advocatenpraktijk)

Men kan slechts vluchtmisdrijf plegen wanneer men weet een ongeval veroorzaakt te hebben. Het is best mogelijk dat een bestuurder bij het uitvoeren van een manoeuvre iets weet e of iemand heel licht geraakt heeft en het niet voelde. Indien de verdachte van het misdrijf vluchtmisdrijf voor de rechtbank aantoont dat hij niet geweten heeft een ongeval veroorzaakt te hebben en daarom verder reed, dient de rechtbank voor het vluchtmisdrijf vrij te spreken. Uiteraard zal een advocaat dit slechts kunnen pleiten bij zeer minieme schade. De Politierechter zal aan de hand van concrete gegevens oordelen of U de schok zou moeten gevoeld of gehoord hebben.

Evenzeer zou een advocaat op grond van cassatierechtspraak de vrijspraak kunnen bekomen wanneer de beklaagde weliswaar de plaats van het ongeval heeft verlaten, maar zulks omdat hij van oordeel was dat het raadzaam was niet verwikkeld te geraken in een vechtpartij waar hij misschien zelfs betreurenswaardige gewelddaden zou hebben gepleegd. Ook redenen van medische aard kunnen wettige motieven uitmaken om de plaats van het ongeval te verlaten.

Er is geen vluchtmisdrijf wanneer blijkt dat men ten onrechte aan de verbalisanten verklaard heeft niet betrokken te zijn in een ongeval voor zover men zich niet van de plaats van het ongeval heeft verwijderd en zich aan de vaststellingen ontrokken heeft.

De bestuurder die in hoge graad van bewustzijnsvermindering naar huis rijdt na een ongeval, pleegt geen vluchtmisdrijf. Het bijzonder opzet om zich te onttrekken aan de dienstige vaststellingen is alsdan niet aanwezig. Een ongeval brengt een emotionele schok en in heel wat gevallen bewustzijnsveranderingen met zich mede. Een goed onderbouwd pleidooi voor een persoon die na totale ontreddering de plaats van het misdrijf verlaat om zich kort hierna beschikbaar te stellen voor de nodige vaststellingen zal in heel wat gevallen uitweg kunnen bieden. Aan de hand van de bijzondere omstandigheden zal een advocaat aldus strafvermindering of zelfs vrijspraak voor het misdrijf kunnen bekomen.

De in een aanrijding betrokken bestuurder die, zelfs zonder de plaats van het ongeval te verlaten, in een op de plaats van het ongeval gelegen herberg bier gaat drinken vooraleer de verbalisanten ter plaatse komen, begaat een vluchtmisdrijf vermits hij de vaststellingen betreffende zijn persoon op het moment van het ongeval onmogelijk maakt.

De strafvordering die het gevolg is van een vluchtmisdrijf, verjaart na verloop van drie jaren, te rekenen vanaf de dag waarop het misdrijf is begaan.

Het feit dat een bestuurder vluchtmisdrijf pleegt en dienaangaande veroordeeld werd, brengt geen vermoeden van aansprakelijkheid met zich mee. 

Een vluchtmisdrijf impliceert een ongeval. Voor zover er geen ongeval is, kan er ook geen vluchtmisdrijf plaatsvinden. Een ongeval is een plotse abnormale gebeurtenis met schadelijke gevolgen. Een langdurige schadeverwekkende omstandigheid is geen ongeval. 

Een passagier kan nooit een vluchtmisdrijf plegen aangezien artikel 33 van de verkeerswet enkel van toepassing is op de bestuurder van een voertuig en voor diegenen die oorzaak dan wel aanleiding van het ongeval geweest is. Maar een passagier kan wel vervolgd worden voor het niet ter plaatse blijven na een ongeval op basis van artikel 52 van de wegcode. Net zoals de bestuurder van een voertuig, is de passagier die zich in het voertuig bevindt dat een verkeersongeval veroorzaakt gehouden om ter plaatse te blijven in toepassing van artikel 52 van de wegcode. Deze bepaling beoogt alle betrokkenen in een ongeval een handelswijze op te leggen die de belangen van de slachtoffers vrijwaart.

Elk jaar worden 600 chauffeurs die een ongeval met gewonden veroorzaken en vluchtmisdrijf plegen, niet gevonden en dus ook niet bestraft. Wie zal uw schade vergoeden als u het slachtoffer bent van een vluchtmisdrijf?

Het verval van het recht tot sturen

Het verval van het recht tot sturen mag niet worden verward met de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs of het tijdelijk rijverbod. Het verval van het recht tot sturen wordt immers uitgesproken door de rechter, nadat hij de zaak heeft bestudeerd.

Voor sommige overtredingen geldt een verplicht verval van het recht tot sturen. Dit wil zeggen dat de rechter verplicht is om een verval van het recht tot sturen uit te spreken, behalve als hij vindt dat er genoeg elementen zijn die voor het tegendeel pleiten. Maar in dit geval moet hij zijn beslissing uitdrukkelijk motiveren.

De duur van de vervallenverklaring kan variëren van 8 dagen tot verschillende maanden, of kan zelfs levenslang zijn.

Het verval kan uitgesproken worden bovenop een boete. In sommige gevallen moet de overtreder theoretische, praktische, medische en psychologische tests afleggen om zijn rijbewijs terug te krijgen. Omdat aan deze tests een kostprijs verbonden is, kan de rechter het boetebedrag in verhouding verminderen.

De rechter kan het verval van het recht tot sturen ook beperken van vrijdagavond 20.00 uur tot zondagavond 20.00 uur (of tijdens feestdagen). Zo wordt de overtreder niet te zwaar bestraft, en kan hij zijn voertuig nog steeds gebruiken om zich naar het werk te begeven  (het zogenaamde “weekendverval”).

In 2008 gebeurden er 48.827 weekendverkeersongevallen met doden (775) en gewonden. 

Onnodig nog erbij te vermelden dat tijdelijke intrekking van het rijbewijs de voorkeur bij de magistratuur geniet; daar is geen rompslomp mee gemoeid. En ingeval van Prins Laurent, die niet aan zijn proefstuk is wat snelheidsovertredingen betreft, riskeer je aldus ook geen diplomatieke verwikkelingen met het Paleis.

Al bij al kun je dus rustig verder Vettel blijven personifiëren. 

Je kunt deze bijdrage ook downloaden en afdrukken op ons forum

Geef je mening op het forum van de Hartenvreter. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten